6 πράγματα που όλα τα παιδιά πρέπει να μάθουν να κάνουν μόνα τους μέχρι τα 13

0
320

Τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, τα παιδιά εξαρτώνται απόλυτα από τους γονείς τους προκειμένου να ικανοποιήσουν τις βασικές ανάγκες τους. Όμως, «μεγαλώνω ένα παιδί» σημαίνει τους διδάσκω σταδιακά πώς να φροντίζει τον εαυτό του χωρίς τη βοήθεια άλλων, με απώτερο στόχο να μπορέσει όταν φτάσει στην κατάλληλη ηλικία να ανοίξει τα φτερά του και να ζήσει ανεξάρτητο. Εάν συνεχίσουμε να κάνουμε τα πάντα για τα παιδιά μας ακόμα κι όταν μπορούν να κάνουν τα περισσότερα μόνα τους, πώς θα εξελιχθούν σε ενήλικες ικανούς να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους; Γι’ αυτό, ας ξεκινήσουμε από σήμερα κιόλας να τους αναθέτουμε όλο και περισσότερες αρμοδιότητες, ώστε μέχρι τις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου να είναι ικανά να…

Ξυπνάνε μόνα τους το πρωί

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πηγαίνετε κάθε πρωί και να τραβάτε τα σκεπάσματα του έφηβου γιου σας για να πάει στο σχολείο, εφόσον είναι απολύτως ικανός να προγραμματίσει ένα ξυπνητήρι και να ξυπνήσει μόνος του! Είναι λογικό στην αρχή να πατήσει το snooze περισσότερες φορές από όσες μπορεί εάν θέλει να είναι στην ώρα του στο σχολείο, αλλά μόνο έτσι θα μάθει να οργανώνει σωστά το χρόνο του.

Ετοιμάζουν το πρωινό και το κολατσιό για το σχολείο

Δική μας δουλειά είναι να εξασφαλίσουμε ότι υπάρχουν στο σπίτι όλα τα υλικά για να μπορούν να φτιάξουν ένα απλό πρωινό. Από εκεί και πέρα, ποιος ο λόγος να σερβίρουμε εμείς τα δημητριακά στο μπολ ή να βάζουμε το ψωμί στη φρυγανιέρα; Το ίδιο ισχύει και για το σχολικό κολατσιό. Εάν υπάρχουν μερικές επιλογές σε φαγώσιμα σε εύκολα προσβάσιμο μέρος, ας επιλέξουν μόνα τους τι θα πάρουν για να φάνει στο διάλειμμα.

Συμπληρώνουν τα σχολικά έγραφα

Κάθε τόσο τα παιδιά φέρνουν από το σχολείο χαρτιά που πρέπει να συμπληρώσετε και να υπογράψετε, προκειμένου να συμμετέχουν στην εκδρομή ή τη φωτογράφηση ή για να ενημερωθείτε για τις απουσίες τους. Εκτός από την υπογραφή -που φυσικά θα βάλετε εσείς- όλη την υπόλοιπη γραφειοκρατική δουλειά (δηλαδή τη συμπλήρωση των στοιχείων) μπορούν να την κάνουν μόνα τους. Εξάλλου, μην ξεχνάτε ότι η διαχείριση τέτοιου είδους εγγράφων είναι κάτι που θα χρειαστεί να κάνουν στη φοιτητική και ενήλικη ζωής, οπότε είναι μια καλή ευκαιρία να προπονηθούν!

Να «πληρώνουν» τα λάθη τους

Ξέχασαν το τετράδιο της μουσικής στο σπίτι; Ας εξηγήσουν στον δάσκαλο ότι δεν το έχουν μαζί τους! Ξέχασαν να σας δώσουν εγκαίρως την αίτηση για τη σχολική εκδρομή; Ας μην πάνε μαζί με τους συμμαθητές τους αυτή τη φορά. Αντί να γυρίζουμε πίσω στο σπίτι κάθε φορά που ακούμε «μαμά, ξέχασα να πάρω…» ή να προσπαθούμε να παρακάμψουμε κανόνες και διαδικασίες προκειμένου να μην αναγκαστεί το παιδί μας να… ζήσει με τις συνέπειες, είναι καλύτερο να κάνουμε το ακριβώς αντίθετο. Με αυτό τον τρόπο όχι μόνο θα μάθουν ότι κάθε πράξη ή παράλειψη έχει συνέπειες αλλά κι ότι ακόμα κι αν κάνουν κάτι λάθος, αυτό δεν σημαίνει ότι θα τους στοιχειώνει για μια ζωή. Θα τα καταφέρουν μια χαρά και χωρίς αυτό που ξέχασαν ή αν στερηθούν μια απόλαυση.

Να πλένουν τα ρούχα τους στο πλυντήριο

«Δεν έχω πλυμένη φόρμα για το σχολείο… «Γιατί δεν είναι καθαρό το αγαπημένο μου τζιν;» Η «σωστή» απάντηση είναι: «επειδή δεν το έπλυνες»! Η χρήση του πλυντηρίου δεν είναι δα και τόσο δύσκολη υπόθεση -πόσο μάλλον για τα σημερινά παιδιά που χειρίζονται την τεχνολογία πολύ καλύτερα από εμάς! Για ποιο λόγο, λοιπόν, κάποιος να θεωρεί ότι η μαμά είναι ο μόνος άνθρωπος στο σπίτι που μπορεί να βάλει τα ρούχα να πλυθούν; Ξεκινήστε μαθαίνοντάς τους τους βασικούς κανόνες: πόσο απορρυπαντικό βάζουμε, ποιο είναι το πρόγραμμα για τα μάλλινα, πώς χωρίζουμε τα ρούχα. Εάν από όταν είναι ακόμα πολύ μικρά τους ζητάτε να σας βοηθήσουν μαζεύοντας από την απλώστρα ή διπλώνοντας τα ρούχα, να είστε σίγουροι ότι θα μάθουν πολύ γρήγορα να κάνουν όλη τη δουλειά χωρίς εσάς!

Να κάνουν τις εργασίες τους

Ο ρόλος του γονιού δεν απαιτεί να κάθεται δίπλα στο παιδί του όταν αυτό μελετάει. Ούτε να διαβάζει πρώτα αυτός την Ιστορία και στη συνέχεια να την εξηγεί στο παιδί «με απλά λόγια». Σε έναν ιδανικό κόσμο, οι γονείς δεν θα γνώριζαν καν ποιο είναι το πρόγραμμα των μαθημάτων για την επόμενη μέρα! Ασφαλώς και θα συζητήσετε μαζί τους τι έχουν να κάνουν για την άλλη μέρα -ενδεχομένως την ώρα του φαγητού- αλλά από τη στιγμή που θα μπουν στο δωμάτιό τους για να διαβάσουν και να κάνουν τις εργασίες τους, εσείς δεν έχετε καμία αρμοδιότητα -πέρα από τα λύσετε κάποια απορία που ενδεχομένως έχει. Και, φυσικά, μια στο τόσο είναι καλό να τους ζητάτε να σας δείξουν τα τετράδιά τους και να δείτε τι βαθμούς έχουν πάρει στις διάφορες εργασίες, αλλά αυτό για να τους δείξετε ότι σας ενδιαφέρει η απόδοσή τους στο σχολείο κι όχι επειδή είναι «δουλειά» σας.

mamamia.gr