Tι δεν γνωρίζαμε για τα νήπια αλλά πρέπει να μάθουμε.

0
527

Τα παιδιά της νηπιακής ηλικίας δεν είναι μικρογραφίες των ενηλίκων. Είναι αυτόνομα όντα που διακατέχονται από μια απίστευτα έντονη επιθυμία να γνωρίσουν κάτι σημαντικό που για εκείνα τώρα ξεκινάει. Κι αν συνειδητοποιήσουμε κάποια πράγματα για αυτή τη φάση της ανάπτυξής τους είναι σίγουρο ότι θα γίνουμε καλύτεροι και πιο χαρούμενοι γονείς.

Τα παιδιά στη νηπιακή ηλικία δεν έχουν καμία αίσθηση του χρόνου

Όπως γνωρίζουν από πρώτο χέρι όλοι οι γονείς που έχει χρειαστεί να φωνάξουν επανειλημμένα «όταν σου λέω “τώρα”, εννοώ τώρα!», τα παιδιά δεν κατανοούν την έννοια του χρόνου. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε όμως είναι ότι ο εγκέφαλός τους δεν είναι ακόμα αρκετά ώριμος ώστε να την κατανοήσουν. Θα χρειαστούν ακόμα χρόνο (!) για να μπορέσουν να αναπτύξουν εκείνες τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να τον διαχειριστούν όπως οι μεγάλοι (αν και δεν μπορούν ούτε όλοι οι μεγάλοι να διαχειριστούν σωστά το χρόνο τους), όπως να μάθουν να ελέγχουν την παρόρμησή τους, να προγραμματίζουν τις πράξεις τους και να εκφράζουν τις επιθυμίες τους. Μέχρι τότε, τα παιδιά αυτής της ηλικίας ζουν αποκλειστικά και μόνο στο παρόν. Όταν τους λέμε «φεύγουμε σε πέντε λεπτά», το μόνο που ακούνε είναι ότι προς το παρόν δεν φεύγουμε -γι’ αυτό και συνήθως όταν ρωτάτε πόσο ακόμα θέλουν να μείνετε στις κούνιες η απάντησή τους είναι «πέντε λεπτά». Για να τα βοηθήσετε να αποκτήσουν μια έννοια του χρόνου, βοηθάει να έχετε συγκεκριμένο πρόγραμμα με κάποιες δραστηριότητες που επαναλαμβάνονται τακτικά, να χρησιμοποιείτε όταν τους μιλάτε λέξεις όπως «πρώτα», «στη συνέχεια», «και τότε» κ.λπ. και φυσικά να περιμένετε μέχρι τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, οπότε θα αρχίσουν να έχουν μια αντίληψη από μόνα τους.

Στο μυαλό τους, αυτό που έχει σημασία είναι ποιος έχει την εξουσία

Προσπαθήστε να δείτε τον κόσμο από τη μεριά ενός μικρού παιδιού… Έχει ελάχιστη συμμετοχή στις αποφάσεις που το αφορούν, από το τι θα φάει, μέχρι το πού θα πάει και πότε θα πέσει για ύπνο. Οι γονείς έχουν την εξουσία και τον έλεγχο πάνω σε αυτά τα πράγματα. Τι είναι αυτό που μπορεί να ελέγξει εκείνο; πόσο θα φάει, πότε θα αποκοιμηθεί, πότε θα χρησιμοποιήσει την τουαλέτα και τι θα πει -σε όλα δηλαδή τα θέματα που οι γονείς αντιμετωπίζουν τα περισσότερα προβλήματα με τα παιδιά τους. Όμως σ’ αυτό το στάδιο της ανάπτυξής τους τα παιδιά μαθαίνουν, μεταξύ άλλων, πώς να παίρνουν αποφάσεις και γι’ αυτό είναι πολύ χρήσιμο οι γονείς να τους δίνουν το περιθώριο να αποκτήσουν έναν κάποιο έλεγχο σε κάποιους τομείς της ζωής τους. Εάν λοιπόν το παιδί σας σάς δυσκολεύει κάθε πρωί μέχρι να ντυθεί, δώστε στα χέρια του τον έλεγχο ρωτώντας το εάν θέλει να φορέσει πρώτο το δεξί ή το αριστερό παπούτσι. Αν το πρόβλημα παρουσιάζεται κυρίως την ώρα του φαγητού, πείτε του να διαλέξει ένα τρόφιμο και βάλτε το στο πιάτο του μαζί με τα υπόλοιπα. Προσοχή: δώστε του επιλογές, αλλά όχι πάρα πολλές., ώστε να νιώθει ότι μπορεί να διαχειριστεί την κατάσταση.

Έχουν ανάγκη να αποτύχουν και να ξαναπροσπαθήσουν

Οι γονείς προσπαθούμε να φτιάξουμε έναν «τέλειο» κόσμο για τα παιδιά μας, ένα μέρος όπου για εκείνα να μην υπάρχει πόνος, απογοήτευση, καρούμπαλα και γρατζουνιές. Τα παιδιά μας όμως χρειάζονται έναν κόσμο όπου θα μπορούν να πέφτουν, να αποτυγχάνουν και να πληγώνονται, προκειμένου να γίνουν το καλύτερο που μπορούν. Οι αποτυχίες διδάσκουν στα παιδιά να διαχειρίζονται τις αντιξοότητες (οι οποίες είναι αναπόφευκτες στην «αληθινή» ζωή) και πώς να γίνονται πιο ευέλικτα όταν χρειάζεται. Το να μεγαλώνεις σημαίνει να αντιμετωπίζεις αδυναμίες και να κάνεις λάθη. Αν δεν μάθεις να το κάνεις αυτό δεν μπορείς να ρισκάρεις και η ζωή είναι από μήνη της ένα ρίσκο.

Αυτά που σήμερα μας εκνευρίζουν στα παιδιά είναι αυτά που θέλουμε να έχουν στη ζωή τους

Η τάση τους για ανεξαρτησία, η περιέργειά τους, το πόσο παθιασμένα είναι όταν θέλουν κάτι, η δυνατότητά τους να επιμείνουν μέχρις εσχάτων, ακόμα και η ξεροκεφαλιά τους μπορεί να μας δυσκολεύουν σήμερα την καθημερινότητα, όμως είναι ακριβώς εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να θριαμβεύσουν στο μέλλον.

 

mamamia